پرسش چند سوال و تمرین موضوع گذاشتن در انجمن

وقت‌بخیر سوالات کلی داشتم که به نظرم رسید در یک موضوع مطرح کنم. اگر پاسخی دادید ، لطف کنید پیشنهاد هم بدید که هر سوال مناسب کدوم دسته‌بندی بود تا برای مراتب آتی در همون دسته عنوان رو مطرح کنم

1_ موضوعی که می‌خواستم چک کنم درباره Metadata و Properties هستش.
من تجربه نگهداری متادیتاهای زیادی از خودم دارم و سال‌هاست متوجه شدم که هر چیزی در بلندمدت ارزشمند نیست ، مخصوصا با احتساب هزینه ثبتی که با خودش داره. سوالی که ارتباط بین لینک شدن و ثبت متادیتا هستش. آیا منطقی ، روش یا پیشنهادی هست که ما بفهمیم چقدر این متادیتا ها رو بهم لینک بدیم مفیده و در دام اطلاعات حجیم نیوفتیم؟ یک‌جورهایی میخوام تشخیص بدم که مرز ورود به اندازه‌گیری زیاد کجا هستش.

2_ بعضی مقالات در " چهارچوب انتشار" کامل نشدند یا چند جا غلط تایپی دارند. آیا هنوز ویراستاری تموم نشده و لازم نیست برای تصحیح لینک بدم؟ اگر نه کجا میتونم بهشون اشاره کنم؟

3_ در ابسیدین وقتی تقویم فارسی رو نصب کردم و به امروز لینک میدم ، صفحه امروز در کلی ترین فولدر ایجاد میشه. تنظیمات تقویم رو دقیق انجام دادم و حتی پلاگین Daily note اصلی رو هم تنظیمات مختلفی کردم اما هنوز نوت جدید تاریخی وارد فولدر کلی میشه. آیا برای همه همین طوره ؟ امکان درگ کردن در فولدر مخصوص وجود داره اما اگر خودش اینکار رو انجام بده ، لزوم انجام دستی رو نداره دیگه. راه حلی هست؟

4_ در اجرا کردن روش PARA سوالی داشتم. در مثالی که در صفحه معرفی PARA هست ، تیاگو فورته مثال هایی از دسته‌بندی خودش گذاشته. تفاوت " پروژه کتاب" تیاگو فورته با " حوزه کتاب" تیاگو فورته چیه؟ منظورم اینکه اطلاعاتی که تمایز یافتن ، چی هستند. چطور اطلاعات یک موضوع به حوزه رفتن و اطلاعاتی دیگری از همون موضوع به پروژه؟ ( یعنی ممکنه که پروژه نوشتن کتاب تموم بشه اما حوزه مرتبط با کتاب مدت طولانی‌تری باز باشه؟ )
امیدوارم این سوال من ریزبینی بی نتیجه‌ای برداشت نشه ، برای من فهمیدنش لازم و کاربردی هستش.

سلام
به انجمن خوش اومدید
سوالات قشنگی پرسیدی. هر کدومشون به نظرم میتونن در قالب یک مقاله بگنجن.
1و 4:

من هم مثل شما تجربه نگهداری کلی متادیتای بیخود دارم. یه روشی رو پیاده کردم که به نظرم خیلی به من کمک کرد. اول میرم نگاه میکنم از این متادیتا چه خروجی میخوام بگیرم. یعنی نموداری یا جدولی هست که میخوام ازش استفاده کنم یا نه و دوم اینکه میتونم روشی رو پیدا کنم که این رو اتوماتیک کنم یا نه. با یک مثال توضیح میدم. مثلا یه مدتی توی اینکه چه کتاب‌هایی دارم کلی متادیتا در مورد موضوع و اینا نگه میداشتم. یه جدول درست کردم گفتم من چی خوندم و چی میخوام بخونم و چی دارم میخونم. یه یادداشت که سه بخش داره در حال مطالعه. مطالعه شده و در صف مطالعه. از کتاب‌ها فقط نویسنده رو نگه میدارم چون نویسنده برام مهمه. موضوع و اینا رو بردم روش هشتگ. یه مقاله هم داخل کارفکر نوشتم که به نظرم کمک میکنه به این متد:
https://karfekr.ir/890/how-to-categorize-notes-in-obsidian/

به نظرم این مقاله پاسخ به همین سوال شماست.

  1. ما تلاش کردیم برای هر کدوم یک تاپیک در انجمن هم بسازیم. از روی مقاله هم کلیک کنی میاد اینجا و میتونیم گفتگو کنیم در موردش.

  2. در این مقاله در بخش Templater یه ویدیوی کوتاه گذاشتم. ببین اگر متوجه نشدی بگو
    افزونه تقویم فارسی ابسیدین؛ بهترین ابزار گزارش‌نویسی روزانه برای یک ایرانی - کارفکر